Lock-Down maatregelen en HR

Sluiting van niet-essentiële winkels

Niet-essentiële winkels moeten dicht, het gaat dan om bijvoorbeeld kleding- en schoenenzaken. Winkels die gericht zijn op eerste levensbehoefte mogen wel open blijven, denk dan aan supermarkten, apotheken en tankstations.

Let bij de sluiting van de winkel op de volgende zaken:

  • Voor oproepkrachten geldt dat het loon betaald moet worden over de uren waarvoor de oproepkracht is opgeroepen. Maar de werkgever mag oproepen uiterlijk vier dagen van te voren nog afzeggen. Let op het afzeggen van een oproep moet wel schriftelijk of elektronisch, anders geldt de afzegging niet.
  • Inventariseer goed welke werkzaamheden nog wel voorhanden zijn. Wordt nog nieuwe voorraad geleverd in de aankomende dagen die moet worden uitgepakt? Misschien kan je de gelegenheid te baat nemen om het magazijn eens goed op te ruimen of om de winkel her in te richten?
  • Dinsdag 15 december opent het UWV-loket opnieuw om een aanvraag in te dienen voor de derde periode van de NOW. Werkgevers die vanwege de nieuwe maatregelen en lockdown een aanvraag voor de NOW willen indienen bij UWV, kunnen dat nu alsnog doen. Een aanvraag indienen kan tot en met 27 december.
  • Mogelijk zoek je naar mogelijkheden om om te gaan met de omstandigheden, zonder al te grote financiële schade op te lopen. Werknemers vragen om verlof op te nemen is een mogelijkheid.

Sluiten van scholen en kinderopvang

Basisscholen, middelbare scholen en kinderopvang gaan dicht vanaf woensdag 16 december tot en met 19 januari. Alleen voor basisschool ouders met cruciale beroepen blijven er opvangmogelijkheden. Ben je actief in zo’n cruciale sector en wil je jouw medewerkers een werkgeversverklaring geven die ze kunnen overhandigen voor de noodopvang? 

Veel werkende ouders zullen dus weer thuisonderwijs moeten geven aan hun kinderen en kunnen geen gebruik maken van de kinderopvang. Hoewel werkgevers niet verantwoordelijk zijn voor het thuisonderwijs, kunnen zij werknemers wel begeleiden in het combineren van de werk- en zorgtaken. Ze kunnen de werknemers bijvoorbeeld de volgende richtlijnen meegeven voor thuiswerken:

Veilig & gezond thuiswerken

Thuiswerken is ‘het nieuwe normaal’. Het is dan ook belangrijker dan ooit om je thuiswerkplek volgens de arbowetgeving in te richten. Doe je dit niet, dan heb je een grote kans op allerlei vervelende (vaak langdurige) klachten.

  • Maak in je team afspraken hoe het werk door kan gaan op een zo flexibele mogelijke wijze. Stem werktijden af of verschuif vergaderingen naar andere uren.
  • Zoek, in eerste instantie binnen je eigen netwerk, naar een gepaste, flexibele oplossing voor kinderopvang voor jouw kind(eren).
  • Overleg jouw persoonlijke situatie over kinderopvang met je directe manager, en neemt eventueel contact op met je HR-manager om mee te denken.

Thuiswerken, tenzij het echt niet anders kan

Het was het zevende en laatste zeer dringende advies in de tv-toespraak van minister-president Mark Rutte: werk thuis tenzij het echt niet anders kan. Het werk blijkt een plek waar teveel besmettingen plaatsvinden en daarom nogmaals de dringende oproep richting werkgevers om werknemers thuis te laten werken en daar afspraken over te maken.

Het voortdurende thuiswerken valt voor sommige medewerkers zwaar en de muren van het thuiskantoor komen op sommige medewerkers af. Ook kan de huidige onzekerheid over alle gevolgen van het coronavirus voor medewerkers een trigger voor zijn spanning en stress. Piekeren is menselijk en ook HR professionals en leidinggevenden kunnen hier in deze netelige tijd last van hebben. Het helpt om constructief met piekeren om te gaan. Kom dus in actie om het gevoel van controle weer terug te krijgen. 

En tot slot: zorg dat alle medewekers arboproof thuiswerken. Werkgevers zijn verplicht om zorg te dragen voor een veilige en gezonde werkomgeving. Deze zorgplicht stopt niet bij de werkplek op kantoor. Ook de thuiswerkers vallen onder de wettelijke zorgplicht. Hierbij gaat het zowel om schade als gevolg van fysieke als psychische klachten. 

Bron: XpertHR

Related Post